သိန္း၁၀၀ နဲ႔ဘာလုုပ္ငန္းလုုပ္လိုုက္ပါဆိုုတာ ၿပီးစလြယ္ ေပးလိုု႔ရတဲ႔ အႀကံမ်ိဳး မဟုုတ္ရပါ။ ၿပီးစလြယ္ ေဆးၿမီးတိုု ေျပာရင္ ပညာမဲ႔ရာက်သလိုု အႏၱရယ္လည္းမ်ားလိုု႔ ေျပာပိုုင္ခြင့္လည္း မရွိပါဘူး။ ဒါေၾကာင့္ ေဆးၿမီးတုုိေတြေပးၿပီး ေျမ်ာက္မေပးလိုုေပမယ္႔ စီးပြားရွင္ ဦးျမင့္ထြန္းအတြက္ သတင္းေကာင္းက မျပည့္စံုုမႈမ်ားဟာ ကိုုယ္႔လုုပ္ငန္းကိုု သူမ်ားနဲ႔ မတူေအာင္ ဖန္တီးေပးမယ့္ စိန္ေခၚခ်က္မ်ား ျဖစ္ႏိုုင္ပါတယ္။
ေအာင္ျမင္တဲ႔လုုပ္ငန္းတစ္ခုု ျဖစ္ဖိုု႔ရာမွာ ရင္းႏွီးေငြပမာဏက အလြန္အေရးပါေပမယ့္ ဒါက လိုုအပ္ခ်က္မ်ားစြာထဲက တစ္စိတ္တစ္ပိုုင္းပါ။ အဓိကက အၾကံေကာင္းဖိုု႔လိုုပါတယ္။ အၾကံေကာင္းရင္ ေငြငါးေသာင္းနဲ႔ လည္း စလိုု႔ ရေကာင္း ရႏိုုင္ပါလိမ္႔မယ္။ စီးပြားရွင္တစ္ေယာက္အေနနဲ႔ အမွန္တကယ္ စိတ္အားထက္သန္တယ္ဆိုုရင္ေတာ႔ ေအာက္ပါအခ်က္မ်ားကိုု စနစ္တက် ထည့္သြင္း စဥ္းစားၾကည့္ႏိုုင္ပါတယ္။
(၁) The one I can do.
ကိုုယ္ လုုပ္ႏိုုင္တဲ႔အရာျဖစ္ရပါမယ္။ လုုပ္ငန္းသဘာဝကိုု ကိုုယ္ သိနားလည္ ေနရပါမယ္။ လုုပ္ႏိုုင္တဲ႔အရာဆိုုတာက ဥပမာ တိုုက္ေဆာက္ဖိုု႔စဥ္းစားတဲ႔အခါ ကိုုယ္တိုုင္မေဆာက္တတ္ေတာင္ တိုုက္ေဆာက္တဲ႔လုုပ္ငန္းသဘာဝကိုု နားလည္ပီး တုုိက္ေဆာက္တတ္သူကိုု ရွာေဖြ ငွားရမ္း လူကိုုေကာ ပညာကိုုပါ ကိုုယ္႔လုုပ္ငန္းေအာင္ျမင္ေအာင္ စီမံခန္႔ခြဲ ႏိုုင္ရပါမယ္။ စီးပြားရွင္တစ္ဦးအေနနဲ႔ စီမံခန္႔ခြဲႏိုုင္စြမ္းရည္ မျဖစ္မေနလိုုပါတယ္။ ေျပာခ်င္တာက ကိုုယ္လုုပ္ငန္းလုုပ္ေတာ႔မယ္ဆိုုရင္ စီမံခန္႔ခြဲႏိုုင္စြမ္းရည္ အေျခခံ ေလ႔လာျဖည္႔ဆည္းပါ။ ကိုုယ္တကယ္လုုပ္ေတာ႔မယ့္လုုပ္ငန္းမွန္ရင္ သေဘာသဘာဝကိုု အရင္ ေသခ်ာပိုုင္ႏိုုင္ေအာင္ ေလ႔လာလိုက္ပါ။
(၂) The one I want to do.
ကိုုယ္ လုုပ္ခ်င္တဲ႔အရာလည္း ျဖစ္ရပါမယ္။ လုုပ္ငန္းစတင္စဥ္မွာ စိတ္အားတက္ၾကြေနမွာျဖစ္လိုု႔ကိစၥမရွိေသာ္လည္း ေအာင္ျမင္ေအာင္ႀကိဳးစားတဲ႔အခါ ေရရွည္ျဖစ္တဲ႔အတြက္ ဇြဲ စိတ္ထက္သန္မႈ ဝီရိယ အလြန္လိုုပါတယ္။ ကိုုယ္အမွန္တကယ္ ဝါသနာပါတဲ႔အလုုပ္မ်ိဳးဆိုုရင္ အဲသလိုုလုုိအပ္ခ်က္မ်ားကိုု ျဖည့္ဆည္းရတာ လြယ္တယ္။ စိတ္မဝင္စားတဲ႔အရာဆိုု ၾကာလာေလ စိတ္မရွည္လာေလျဖစ္တတ္တယ္။ ကိုုယ္လုုပ္ေနတဲ႔အရာ လုုပ္ခြင့္ရတဲ႔အရာဟာ ကိုုယ္လုုပ္ခ်င္တဲ႔အရာ ထပ္တူမဟုုတ္ရင္ေတာင္ ကိုုယ္႔လုုပ္မယ္႔အလုုပ္ထဲကိုုယ္ႀကိဳက္ႏွစ္သက္ လုုပ္ခ်င္တဲ႔အပိုုင္းေလးကိုု ရွာေဖြထား ေမြးထားႏိုုင္ဖိုု႔ လိုုပါမယ္။
(၃) Market & Competition.
ေစ်းကြက္လိုုအပ္ခ်က္ နဲ႔ လုုပ္ငန္းၿပိဳင္ ေတြကိုု သိပါ။ ကိုုယ္လုုပ္မယ္႔လုုပ္ငန္းသည္ သူမ်ားတကာ ေတြ ဝအီေနေလာက္ေအာင္ လုုပ္ေနႏွင့္ ျပီးသား ထူးမျခားနား လုုပ္ငန္းျဖစ္ေနလိုု႔မရပါ။ အာလူးေၾကာ္ ေၾကာ္ေရာင္းမယ္ဆိုုရင္ေတာင္ “ငါ႔အာလူးေၾကာ္ ကိုု သူမ်ားတကာေတြထက္ ဘာလိုု႔ထူးျခားၿပီး လူေတြ ဝယ္စားခ်င္ရမွာလဲ” ဆိုုတဲ႔ တမူထူးျခားတဲ႔ တန္ဖိုုး ရွိမႈ Value Propostion လိုုအပ္ပါတယ္။ ကိုုယ္လုုပ္ခ်င္တာကိုု မညွာမတာ ျပန္ေမးပါ၊ အထပ္ထပ္ေမးပါ။ “ငါ႔လုုပ္ငန္းကိုု ဘာလိုု႔ လူေတြ အားေပးရမွာလဲ” ဆိုုတဲ့ေမးခြန္းပါ။ လူေတြဘာလိုုအပ္ေနသလဲ ဆိုုတာနဲ႔ စေတြးရင္ အေျဖေရာက္ဖိုု႔ ပိုုျမန္ပါတယ္။
(၄) Sizing.
အရြယ္အစား အက်ဥ္းအက်ယ္ ညွိရပါမယ္။ လုုပ္ငန္းလုုပ္လိုုသူတိုုင္းအတြက္ အရင္းအျမစ္ေတြ အားလံုုး လံုုလံုုေလာက္ေလာက္ အသင့္မရွိတတ္ပါဘူး။ အထူးသျဖင့္ ေမးထားသလိုု ေငြအရင္းအျမစ္ဆိုုပါေတာ႔။ ငါဘယ္ေလာက္နဲ႔စႏိုုင္မလဲ ဒါဆို ဘယ္လိုုစမလဲ လိုုေငြ ဘယ္က စုုေဆာင္းရရွိႏိုုင္မလဲ။ ဥပမာ လုုပ္ငန္းေနရာ အခက္အခဲရွိတယ္ဆိုု သည္အခက္အခဲကိုု ငါဘယ္လိုုေက်ာ္မလဲ။ အစရွိသည္ျဖင့္ ႀကံဳလာတဲ႔ အခက္အခဲကိုု ဘယ္လိုု ေက်ာ္လႊားရင္ရမလဲဆိုုတဲ႔ ေဖာက္ထြက္ေတြးျခင္း အသစ္တီထြင္ဖန္တီးျခင္းတိုု႔ လိုုပါလိမ္႔မယ္။ အခန္းငွားခ ေစ်းႀကီးရင္ ေရႊ႔ေျပာင္းသြားလာ ရပ္နားထားႏိုုင္တဲ႔ ယာဥ္တစ္မ်ိဳး သံုုးမလား။ ဘယ္မွာ ရပ္ထားမလဲ။ ဘယ္လိုုခြင့္ျပဳခ်က္ယူမလဲအစရွိသည္ျဖင့္ပါ။
(၅) Strategy & Planning.
ကိုုယ္႔ရ႕ဲ ၿပိဳင္ဘက္နဲ႔ၿပိဳင္ဘက္ျဖစ္လာႏိုု္င္သူေတြကိုု ဂရုုစိုုက္ပါ။ ျမန္မာႏိုုင္ငံမွာမိုု႔ ပိုုဆိုုးပါတယ္။ သည္မွာက တစ္ေယာက္ေယာက္ လုုပ္ငန္းတစ္ခုုခုုနဲ႔ေအာင္ျမင္သြားျပီ ဆိုုတာနဲ႔ အဲသည္လုုပ္ငန္းမ်ိဳးကိုုပဲ အာရုုံက်ၿပီး ဝိုုင္းလုုပ္တတ္တဲ႔ အက်င့္ရွိတယ္။ ေစ်းကြက္လိုုအပ္ခ်က္တိုု႔ တမူထူျခားမႈတန္ဖိုုးတိုု႔ ဒါေတြ သိပ္ဂရုုစိုုက္တဲ႔အက်င့္မရွိၾကဘူး။ အကုုန္ျပံဳဝင္လာေတာ႔ သူလည္း မေအာင္ျမင္၊ကိုုယ္လည္းအက်ိဳးမရွိ၊ ေစ်းကြက္လည္း ပ်က္ ဆိုုတာမ်ိဳး ျဖစ္တတ္တယ္။ ကိုုယ္က တမူထူးျခားေပမယ့္ သည္လိုုမ်ိဳး ကိုုယ္႔လိုု “ထပ္တူ” တမူထူးခ်င္တဲ႔သူေတြ ေပၚလာႏိုုင္တာေၾကာင့္ ဒါေတြကိုု ႀကိဳေတြးၿပီး သူမ်ားလိုုက္မမီေအာင္ ေရွ႕ဆက္ရမယ္႔ ေျခလွမ္း ေလး ငါးလွမ္းေလာက္ ပိုုစဥ္းစားထားႏိုုင္မွ စီစဥ္ထားႏိုုင္မွ ေတာ္ရုုံက်မယ္။
ကြၽမ္းက်င္သူအျမင္ကေတာ႔ ခုုလက္ရွိ ျမန္မာႏိုုင္ငံရဲ႕ အေနအထားဟာ စီးပြားေရးလုုပ္ငန္းလုုပ္မယ္႔သူ စီးပြားရွင္မ်ားအတြက္ စိန္ေခၚခ်က္အျပည့္နဲ႔ျဖစ္ေနပါတယ္။ ေငြေၾကးအရင္းအႏွီး၊ အေျခခံေဆာက္ဦလုုိအပ္ခ်က္၊ ေျမေနရာ အခက္အခဲ တိုု႔အျပင္ စီးပြားရွင္တိုု႔ တစ္ဦးခ်င္းစီရ႕ဲ လုုပ္ငန္းေအာင္ျမင္ေအာင္ လုုပ္ကိုုင္ႏိုုင္ခဲ႔တဲ႔ အေတြ႔အၾကံဳ၊ နည္းပညာ၊ သုုတ နဲ႔ သတင္းအခ်က္အလက္ အစရွိသည္ျဖင့္ အားလံုုး ရွားပါးေနပါတယ္။ ေမးစရာရွိတာက ဒါေတြကိုု အလိုုအေလ်ာက္ အားလံုုးျပည့္စံုုတဲ႔အထိ ထုုိင္ေစာင့္ေနၾကမလားဆိုုတာပါပဲ။ အေျဖက “ကိုု္ယ႔္သက္တမ္းသာ ကုုန္သြားပါလိမ္႔မယ္”။
ရွားပါးေနတဲ့ အေျခအေန၊ သာမန္လူမေျဖရွင္းႏိုုင္တဲ႔စိန္ေခၚခ်က္ေတြဟာ ႀကိဳးစားခ်င္သူေတြ အစြမ္းအစရွိသူေတြအတြက္ေတာ႔ အခြင့္အလမ္း ျဖစ္တယ္လိုု႔ ျမင္ပါတယ္။ စီးပြားရွင္ေတြ စီးပြားျဖစ္ဖုုိ႔အေရး အဟန္႔အတားျဖစ္ေနတဲ႔ ရွားပါးမႈေတြကိုု ကြၽန္ေတာ္တိုမ႔ွ တတ္ႏိုုင္သမ ွ် ျဖည့္ဆည္းေပးခ်င္တာပါ။ လိုုအပ္ခ်က္ရွိရင္ ေထာက္ျပေပးပါ၊ လိုုခ်င္တာရွိရင္ အႀကံေပးပါလိုု႔ ပန္ၾကားလိုုပါတယ္။
#စီးပြား႐ွင္
Share this