စိုက္ပ်ဳိးေရး က႑တြင္ တိုးခ်ဲ႕ပညာေရး၏ ကိုယ္ေတ႕ြ ျဖစ္ရပ္မ်ား

စိုက္ပ်ဳိးေရး က႑တြင္ တိုးခ်ဲ႕ပညာေရး၏ ကိုယ္ေတ႕ြ ျဖစ္ရပ္မ်ား Extension သည္ တိုးခ်ဲ႕ျခင္းဟု ဆိုလိုသည္။ စိုက္ပ်ဳိးေရး က႑တြင္ တုိးခ်ဲ႕ပညာ ေပးေရး ဆိုသည္မွာ “စိုက္ပ်ဳိးေရး နည္းပညာ မ်ားကို က်ယ္ျပန္႔စြာ သိရွိ ႏုိင္ေအာင္ ပညာေပး လုပ္ငန္းမ်ား ေဆာင္ရြက္ျခင္း”ဟု ဖြင့္ ဆို၏။ Agricultural Extension စိုက္ပ်ဳိး ပညာေပးေရး က႑သည္ ဘာသာရပ္ တစ္ခုသ ဖြယ္ နက္နဲ က်ယ္၀န္း၏။ သီးႏွံစိုက္ပ်ဳိး ထုတ္လုပ္သူမ်ားအားလံုးကို သီးႏွံစိုက္ပ်ဳိး ထုတ္လုပ္ျခင္းႏွင့္ ပတ္သက္ဆက္စပ္ေန ေသာ နည္းပညာရပ္မ်ား ႏွံ႔ စပ္သိကြၽမ္းလာ လ်က္ အရည္အေသြး၊ အေရအတြက္ ထုတ္လုပ္မႈ တိုးတက္ျမင့္မားလာေစရန္ ရည္ရြယ္ ခ်က္ျဖင့္ ပညာေပး လုပ္ငန္းမ်ား ေဆာင္ရြက္ ျခင္းပင္ ျဖစ္၏။ ကမၻာ့ဘဏ္ အကူအညီျဖင့္ Paddy (1)(2) စီမံကိန္း ကာလ အတြင္း လယ္ယာ ေျမဖြံ႕ၿဖိဳးတုိးတက္ေရးလုပ္ငန္းစဥ္ျဖင့္ ေရ ကာတာ၊ ေရ တံခါးမ်ား အရွိန္အဟုန္ျဖင့္ ေဆာင္ရြက္သည္ႏွင့္ အတူ စိုက္ပ်ဳိးပညာ ေပးျခင္း လုပ္ငန္းစဥ္လည္း တစ္ဟုန္တိုး ျပဳလုပ္ခဲ့ၾက၏။ T & V ေခၚေသာ Training & Visiting ေလ့က်င့္ ပညာေပးျခင္း လုပ္ငန္းစဥ္ မ်ားကို ေက်းရြာမ်ား အႏွံ႔ ကြင္းဆင္း လွည့္လည္ ပညာေပး ခဲ့ၾက၏။ အထူး အထြက္တိုး စပါးစိုက္ပ်ဳိးနည္းစနစ္ ၁၀ ခ်က္အား ေဖာ္ထုတ္လ်က္ ၀န္ထမ္းမ်ားကိုယ္ တုိင္ ေတာင္သူ႔အိမ္အေရာက္ ဓာတ္ေျမ ၾသဇာမ်ားကို ထမ္းပိုး သယ္ပိုးရင္း ႀကိဳးတန္းဆြဲ ေကာက္စိုက္ ေပးခဲ့ၾက၏။ အာဏာပိုင္ အဖြဲ႕အစည္း၏ ပံ့ပိုးမႈ၊ ဌာန၏ လားရာမွန္ကန္မႈျဖင့္ ေရြ႕ခဲ့ၾကသည္မွာ အားရစရာ အလြန္ ေကာင္း၏။ ႏြံထဲမွ လွည္းဘီးကို ၿပိဳင္တူတြန္းခဲ့ ၾကသည္။ ဗါမငခကူအကမေူ ႏထအနည်ငသည ေရႊ ေရာင္ကာလမ်ားျဖစ္ခဲ့၏။ ကုန္လြန္ခဲ့ၿပီး ေသာ ကာလ အေၾကာင္းတရား အမ်ဳိးမ်ဳိးတို႔ ေက်ာ္လြန္ၿပီးသည့္ ယခု အခ်ိန္တြင္ Agricultural Extension သည္ ေျမပေဒသာ စိုက္ပ်ဳိးေရး ျပတိုက္ အတြင္း၌သာရွိေတာ့၏။ အထက္ေဖာ္ျပပါ အတိတ္ကာလ အေၾကာင္း အမ်ဳိးမ်ဳိးတို႔ကို မေဖာ္ျပလို ေသာ္လည္း ကြင္းဆက္ျပတ္မသြာေစျခင္းငွာ အရိပ္အမႊက္မွ် ေဖာ္ ျပလိုက္ပါမည္။ ကုန္လြန္ ခဲ့သည့္ ကာလမ်ားတြင္ “ကိန္းဂဏန္း”သည္ အဓိကျဖစ္၏။ တိုးတက္မႈသည္ အေပါင္းလကၡာကိုေဆာင္ရမည္။ ရလဒ္ ကို ဂဏန္းျဖင့္ ျပကိုျပႏုိင္ ရမည္။ Aerial Extension ဆိုသည့္ စိုက္ဧကတုိးခ်ဲ႕ေရး တြင္လည္း ပညာေပးသမားတို႔ပါ၏။ အဲဒီအရင္ ကလည္း “ပူးတြဲ-၄” ေၾကာင့္ စိတ္ ေဖာက္ ၿပီး ေဆး႐ုံတက္၊ ေဆး႐ုံမွ ေအာ္ဟစ္ထြက္ ေျပးရသူပင္ရွိခဲ့ဆို၏။ ေနာက္ပိုင္း စိုက္ဧကတိုးဖုိ႔ လုပ္ၾက ျပန္ေတာ့လည္း ဆိုခဲ့သည့္အတိုင္း စုိက္၊ ၾကပ္ဆိုသည့္ သူခုိးေသေဖာ္ညိႇအဖြဲ႕ အတြင္း ထိပ္ပိုင္းေခါင္းေဆာင္ျဖစ္ခဲ့၏။ ဌာနအစည္းအေ၀းမ်ား၌ ေရွ႕တန္းက ေနရာရ၏။ အေရးပါ၏။ သို႔ေသာ္ အရာ ကား မေရာက္။ “ အစုိးရတစ္ခု လႊဲေျပာင္းေပးခဲ့ ရကာ စိုက္ပ်ဳိးေရးေၾကာင့္”ဟုပင္ လက္ညိႇဳး ထိုးခံခဲ့ရ၏။ ပညာရွင္မ်ား ရင္နာတတ္လွ်င္ ေသအပ္၏။ စင္စစ္ အသံုးခ်ခံခဲ့ရျခင္းသာ ျဖစ္၏။ ပညာရွင္အလုပ္ ပညာရွင္ မလုပ္၊“ ျပင္” လိုက္ၾက “ ညာ” လိုက္ၾကႏွင့္ နည္းပညာကို “အရွင္”ထား၍ ကစားခဲ့ျခင္းသာ ျဖစ္၏။ တျဖည္းျဖည္းႏွင့္ စိုက္ဧကလည္း တိုးစရာမရွိ။ ဧရိယာတုိးခ်ဲ႕ေရးတြင္လည္း တာ၀န္ခံခဲ့ရၿပီး၊ လက္ညႇိဳးထုိးခံခဲ့ရျခင္း အဖတ္တင္ျခင္း သိရွိလာခဲ့သည့္ ေနာက္ “တစ္ဧက အထြက္ႏႈန္းတိုးေရး” သည္သာ တို႔ႏွင့္ဆိုင္သည္ဟု (တာ၀န္ကို အမိန္႔ျဖင့္ ေပးသူကလည္းေပး၊ ယူသူကလည္းယူျဖင့္) ပခံုးေျပာင္း လႊဲအပ္တာ၀န္ယူခဲ့ၾကျပန္၏။ ထိုအခါ ေလထဲမွ နည္းပညာမ်ားကို ႈညအနမညနအ မွ ိသတညူသေိ လုပ္လ်က္ မေအာင္ ျမင္ေသာနည္း ပညာမ်ားကို ေၾကာ္ျငာရင္း သက္ဆုိင္ရာ တုိင္းေဒသႀကီးႏွင့္ ျပည္နယ္ မ်ားတြင္ လက္စြမ္းျပၾက၏။ အမွန္စင္စစ္ လယ္သမားပညာေပးဖို႔ အတြက္ တုိင္းေဒသႀကီးအႀကီးအကဲ အတြက္ Televise အေရးႀကီးသည့္ ေခတ္ ျဖစ္၏။ လယ္သမား နားလည္ လည္၊ မလည္လည္၊ တိုင္းအႀကီး အကဲႀကိဳက္ရင္ ၿပီး၏။ (တိုင္းအႀကီး အကဲလည္း နားမလည္ပါ။) LCC (leaf color chart) ဆိုလွ်င္ စီၾက၏။ ဆုိင္းဘုတ္ႀကီးမ်ား အလံ တလြင့္လြင့္ ျဖင့္ ေ၀ဆာတင့္တယ္၏။ ေျမၾသဇာစမ္းသပ္ကြက္ RTOP ဆိုလွ်င္လည္း R ၾကျပန္၏။ တိုင္းတစ္တုိင္းတြင္ တိုင္းအႀကီးအကဲ တိုင္းခန္းလွည့္လည္ စဥ္ ေထာင္ထားေသာ ဆုိင္းဘုတ္မ်ားကို အဂၤလိပ္လိုေရး ထားသည့္အတြက္ လယ္သမား နားလည္ေအာင္ ျမန္မာျပန္ေရးရန္ ၫႊန္ၾကား၏။ ထို႔ေၾကာင့္ ေနာက္တစ္ႀကိမ္ ခရီးစဥ္ တြင္ ျမန္မာျပန္ထား၏။ ထိုအခါ ပိုဆုိး သြား၏။ ျမန္မာျပန္ေတာ့မွ ရွင္းရွင္းလင္း လင္းသိသြားေသာ တိုင္းအႀကီး အကဲက ၎နည္းပညာ အသံုးမတည့္ဟုဆုိသျဖင့္ ထိုပုဂၢိဳလ္ရွိေနသ၍ မျပသရဲေတာ့။ အမွန္ မွာ ေျမၾသဇာစမ္းသပ္ကြက္မ်ား လုပ္ျပျခင္း ျဖစ္သည္။ ယူရီးယား(ပုလဲ)မပါလွ်င္ အထြက္ႏႈန္းမည္မွ်ထြက္သည္ကို စမ္းသပ္ သည့္အကြက္၌ “ပုလဲမပါ ”ဟု ျမန္မာျပန္ ကာမွ “ ပုလဲမပါရင္ ဘယ္ထြက္မလဲ၊ ဒါ မ်ား စမ္းေနရေသးတယ္”ဟုဆိုၿပီး ၎ နည္းပညာ က်ဆံုး သြားျခင္း ျဖစ္သည္။ ေနာက္တစ္ခုရွိေသး၏။ ျမန္မာျပည္ တြင္ ၾကဲခင္းမ်ား၏။ လူႀကီး မႀကိဳက္ၾက၊ စိုက္ခင္း လုပ္ရေအာင္လည္း လယ္သမားက မတတ္ႏုိင္။ ထို႔ေၾကာင့္ ၾကဲခင္းမ်ား အတန္းလိုက္ျဖစ္ေစရန္ အလို႔ငွာ ႀကိဳးတန္းဆြဲ၍ လက္ျဖင့္ အေစ့ခ်ၾကသည္ကို နည္း ပညာကို ျဖန္႔ေ၀ၾက၏။ ေတာင္ေပၚေျမ ျပန္႔ မခြဲျခားဆို သကဲ့သို႔ ဆည္ေရေသာက္၊ မိုး ေကာင္းေသာက္မခြဲျခား တေျပးညီလုပ္ျပ ၾကျပန္၏။ တိုင္းအႀကီးအကဲတစ္ဦး လွည့္လည္ မည့္ခရီးစဥ္၌ ထံုးစံ အတိုင္း ျပပြဲလုပ္၏။ မ်ဳိးေစ့ခ်ခ်ိန္ လူႀကီးက ေက်ာ္သြား၏။ အျပန္မွ၀င္၏။ ထိုအခါ ကိုေရႊမိုးက ပညာေပးလိုက္ သျဖင့္ အတန္းလိုက္ခ်ထားေသာ စပါးေစ့မ်ား ေပါေလာေပၚ ေန၏။ တိုင္းအႀကီး အကဲက အမိန္႔ခ်၏။ “ထိုနည္းပညာသည္ လယ္သမား ဒုကၡေရာက္မည့္ နည္းပညာ”ဟုဆုိေလေသာေၾကာင့္ ထိုအႀကီးအကဲ ရွိေနသမွ် မျပရဲေတာ့။ တိုင္းေဒသႀကီးႏွင့္ ျပည္နယ္အႏွံ႔ အျပား ထိုအျဖစ္အပ်က္မ်ဳိးတို႔ ၾကံဳေလခဲ့ ၾကေပမည္။ ေနာင္တစ္ခ်ိန္ခ်ိန္ ႏွီးေႏွာ ဖလွယ္ပြဲမ်ဳိးေတြေတာင္ လုပ္ၾက ဖို႔ေကာင္း သည္။ ဌာနသည္ ပညာကို ထိပ္ပိုင္းအား အလြန္ေပးခ်င္၏။ စိုက္ပ်ဳိးေရးေခတ္ျဖစ္ သျဖင့္ လာသမွ်အႀကီးအကဲကလည္း စိတ္၀င္စားေန သည့္အခ်ိန္မုိ႔ ပညာေပးစာအုပ္ စာတမ္းမ်ားအား လူႀကီးသို႔ ေပးၾက၏။ ထိုအခါ ၎စာအုပ္မ်ားျဖင့္ မိမိတို႔ကို ပညာျပန္ေပးၾကေလေတာ့၏။ ဒီစာ အုပ္မွာ ဒီလုိ၊ ဟိုစာအုပ္မွာ ဟိုလို ေရးထား ပါလား၊ ဘာကိုအမွန္ယူရမလဲဟု နားရင္းပူထူေအာင္ ေမးခြန္းထုတ္ၾကေတာ့၏။ “ေဖာ္႐ိႈး”လုပ္ရင္း “ ဖိုးေရွာ့” ျဖစ္ခဲ့ၾက၏။ ျပယုဂ္ လုပ္ရင္း အခန္႔မသင့္၍ “ ျပဳတ္ရ”သူမ်ားလည္း ဒုႏွင့္ေဒး။ ကဲ ခင္ဗ်ားကို နည္းပညာေတြ ဒီေလာက္ေတာင္ေကာင္းေနရင္ ႏွစ္ကုန္လု႔ိ စပါးအထြက္ တိုးရင္းတိုး၊ မတိုးရင္ေတာ့ ါသ ဆိုသျဖင့္ စပါးရိတ္ခ်ိန္၌ ေျမစာရင္းဌာနကို မ်က္ႏွာ ခ်ဳိေသြးၾက၏။ သူက စံကြက္ျဖင့္အထြက္ ႏႈန္း စိစစ္သူကိုး၊ ေျမစာရင္းကလည္း (မယက)(ခယက)ေၾကာင့္ ဒသမတိုး၊ တစ္တင္းတိုးျဖင့္ တုိးေပးပါ၏။ တိုင္းေဒသႀကီးႏွင့္ ျပည္နယ္အလိုက္ GDP ေတြလည္း တ၀ုန္း၀ုန္း၊ ဆန္ဖူလံု မႈသည္လည္း တဖုံးဖုံး တက္လာ ၾက၏။ သည္တုိင္းမႉးမွ ေနာက္ တိုင္းမႉး ေျပာင္းလာခ်ိန္ ၎ကိန္းဂဏန္း မ်ားအား မယံုဆိုျပန္ သျဖင့္ တ႐ုန္း႐ုန္းျဖင့္ ေန႔ေရာညပါ အစည္းအေ၀း လုပ္ၾကရင္း ေလွ်ာ့ၾက ျပန္ပါ၏။ သည္လိုျဖင့္ စိုက္ပညာရွင္ ၀န္ထမ္း မလို။ လယ္သမား သူ႔ဟာသူ စိုက္လိမ့္ မည္ဆိုၿပီး ပညာေပး ၀န္ထမ္း အင္အားမ်ား ေလ်ာ့ပါး ပြန္းတီး သြားခဲ့ရ ၏။ ပညာေပးစခန္း ဖ်က္သိမ္း၊ လယ္သမားႏွင့္ ပညာရွင္တို႔ စိမ္းသြားေလေတာ့၏။ ႐ုံးတြင္ က်ီးႏွင့္ ဖုတ္ ဖုတ္၊ မျဖစ္မေန ရြာဆင္းလွ်င္ တစ္ခါေခၚ လည္းမလာ၊ သံုးေလးခါေခၚလည္းမလာ၊ ေရွာင္ေနၾကေတာ့၏။ စိုက္ပ်ဳိးေရးဌာနမွာ နည္းပညာေပၚလစီေတြလည္း တစ္ေယာက္ေျပာင္း တစ္မ်ဳိး ေျပာင္းၾက၏။ ဌာနက လည္း တီးလံုးႏွင့္ ကကြက္လိုက္ေအာင္ တီထြင္စရာေတြကလည္း မ်ားမွမ်ားျဖစ္ ၏။ “စပါးတင္းသန္း ၂,၀၀၀ ထြက္ရွိဖို႔ တီေကာင္ေမြးၾကစုိ႔”ဟုလည္း ေအာ္ခဲ့ဖူး ၏။ စပါးခင္းအတြင္း ေရေမွာ္လည္း စိုက္ခဲ့ၾက၏။ ဘဲလည္းေမြးခဲ့ၾက၏။ “ ကုိယ့္ေပါင္ ကိုယ္လွန္ေထာင္း အနာသက္သာတာေပါ့”ဆုိသည့္ ဦးဗဂ်မ္း ကာကြန္းကဲ့သုိ႔ပင္ ေတြးေပးၾကေစလိုပါ သည္။ ျပန္သံုးသပ္ၾကေစလို ပါသည္။“ေတာင္သူ အေျချပဳ” ေခတ္တြင္ ကြၽန္ေတာ္တို႔ Extension ဘာလုပ္ၾကမလဲ။ “ Farmer Needs” က ဘာလဲ၊ သိေအာင္ ႀကိဳးစား၊ ျပန္႔ပြားေအာင္ အားထုတ္ပါမွ တစ္ခ်ိန္ခ်ိန္ မိမိ႐ံုး ေရွ႕ ဆိုင္းဘုတ္ မ်ားျဖင့္ စီတန္း လွည့္လည္မႈ ဆႏၵျပခံရမႈ ကင္းေ၀းမည္ ျဖစ္၏။ ေတာင္သူ ထံသြား၊ေတာင္သူ႔ နားေန၊ အမွန္ တကယ္ ကြင္းျပႆနာ မ်ားကို အေျခခံ၍ လိုအပ္သည့္ ပညာေပး လုပ္ငန္းမ်ားကို လက္ပြန္းတတီးလုပ္မွ ေတာင္သူခ်စ္မည္။ ဒါမွတကယ့္ Farmer Needs ျဖစ္ပါ မည္။ ႏုိင္ငံေတာ္က “စပါး”ထြက္လို၏။ ေတာင္သူက “ ေငြ”လို၏။ စပါးထြက္တိုင္း ေငြရသည္မဟုတ္၊ ကုန္က် စရိတ္နည္းမွ ေငြ ရသည့္ စပါးစိုက္ခင္းမွ တြက္ေခ်ကိုက္ပါ မည္။ ေဒသတစ္ခုႏွင့္ တစ္ခု မေျပာႏွင့္ လယ္ကန္သင္း တစ္ကြက္ႏွင့္ တစ္ကြက္မတူ၊ မ်ဳိးမတူ၊ စနစ္မတူ၊ ေရေနေရထိုင္မတူ၊ ေျမၾသဇာသံုးစြဲမႈခ်င္းမတူ၊ အထြက္တုိးဖို႔ တစ္ခုတည္း အာ႐ုံစိုက္ေန႐ုံျဖင့္ Agriculture Extension ျဖစ္ပါ ၿပီလား။ ယခု ေနာက္ပိုင္း ၀န္ထမ္းငယ္ မ်ားလည္း ဇေ၀ဇ၀ါ သူတို႔ၾကည္ ရသည္မွာ ဆရာႀကီး ေမာင္ထင္၏ ေလျဖင့္ “ ကမ ၻာ စစ္ႀကီးၿပီးခ်ိန္ လူျဖစ္ရ သကဲ့သို႔ပင္”Hybrid လား၊ GAP လား၊ ဒါေတြ ကလည္း ေတာင္သူ အမ်ားစုက “ဟင့္အင္း” ေတြက မ်ားေတာ့ မေျပာရဲ၊ မဆိုရဲ မစည္း ႐ုံးရဲရာမွ၊ ပညာလည္း မေပး၊ ဘာမွလည္း မလုပ္ၾကေတာ့ပါ။ Bottom up ဟုဆို၏။ Change ဟု ေၾကြးေၾကာ္ ၾက၏။ မူလစိတ္ကို ျပင္ၾကရမည္ ျဖစ္ပါသည္။ တစ္ေႏြ၊ တစ္မိုးလာတစ္ခါ စံျပကြက္ လက္တစ္၀ါးျဖင့္ အခ်ိန္ကုန္ရင္း၊ က်န္ လယ္သမားေပါင္းမ်ားစြာကို လ်စ္လွ်ဴ႐ႈ ထားသည့္ Agriculture Extension သမား ေပါင္းတို႔ခင္ဗ်ား။ အထက္၌ ေရးသားခဲ့ေသာ Agriculture Extension သမိုင္းေၾကာင္းအား နမူနာ ယူလ်က္ ေအာက္ေျခ အတြင္းမွ Farmer Needs အစစ္ကို Bottom up လုပ္ရင္း တိုင္းေဒသႀကီးႏွင့္ ျပည္နယ္မ်ားအလိုက္၊ ေရ ေျမအလုိက္ သင့္တင့္သည့္ နည္း ပညာမ်ား အရ မွန္ကန္သည့္ ေပၚလစီ ျဖစ္လာေစရန္ Extension Mind Set အား ႀကိဳးစားျပင္ယူ ၾကပါစို႔ဟု ေဆာ္ၾသႏိႈးေဆာ္ေရးသားလိုက္ ရပါသည္။ - မ်ဳိးသူ (စုိက္ပ်ဳိးေရး) ျမန္မာေတာင္သူႀကီးမ်ား ဂ်ာနယ္ အတြဲ (၁၂) အမွတ္ (၁၆၈)၊ ေအာက္တုိဘာ ၅ – ၁၁၊ ၂၀၁၅ ခုႏွစ္

Share this

Related Posts

Previous
Next Post »